{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Na MSC voeren ook Maersk en CMA CGM noodbunkertoeslag in

Na MSC voeren ook Maersk en CMA CGM een extra noodbunkertoeslag in vanwege de snel stijgende brandstofprijs. De noodbunkertoeslag wordt per 1 juni voor alle routes ingevoerd, met uitzondering van routes die aan de Verenigde Staten zijn gelinkt. Op deze routes gaat de toeslag een maand later in vanwege de voorschriften in de U.S. Shipping Act.

Oil tanker

Mearsk Line zegt in een toelichting dat het door de onverwachts snelle stijging van de brandstofprijs noodzakelijk is de noodbunkertoeslag in te zetten. Sinds januari is de brandstofprijs met meer dan 20% gestegen. Het is dan ook niet meer mogelijk om de bunkerkosten te compenseren door middel van de normale bunkertoeslag en zien de rederijen zich genoodzaakt om deze maatregel in te voeren. Dit komt overeen met de verklaring van MSC, die de toeslag als ‘laatste redmiddel’ inzetten. CMA CGM stelt dat de extra toeslag nodig is om de kwaliteit van de dienstverlening te handhaven.

Kritiek

Analisten reageren verschillend op het invoeren van de noodmaatregel. Clarksons noemt het positief, omdat Maersk in het eerste kwartaal veel hogere kosten presenteerde dan verwacht. Lars Jensen van SeaIntelligence Consulting laat zich daarentegen negatief uit over de invoering. ‘Als deze toeslagen blijven, zal de jungle van toeslagen nog onlogischer en minder transparant worden.’