{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Lawaaibelasting voor vrachtvliegtuigen per 2021

Per 2021 worden de vrachtvluchten belast. Wanneer de wet in gaat moet naast de €7 voor vliegtuigpassagiers ook de vrachtvervoerders een nationale vliegbelasting betalen. Het doel hiervan is de belastingen te vergroenen en de luchtvaartsector te verduurzamen.

Het tarief wordt geluidsafhankelijk. Vliegtuigen die erg veel lawaai maken, betalen het dubbele dan minder lawaaierige. Het gaat om een bedrag van €3,86 per ton voor de meest lawaaiige en €1,925 voor de minder lawaaiige vrachttoestellen.

Aeroplane aircraft airplane 8394

Dit heeft staatssecretaris Menno Snel (Financiën) in een brief vermeld aan de Tweede kamer. Het kabinet denkt dat de vliegbelasting per jaar maar liefst 200 miljoen euro oplevert. Van dit bedrag komt 188 miljoen euro van de reizigers af en vrachtvervoerders betalen 12 miljoen per jaar.

De lawaaibelasting treft vrachtvervoerders minder hard dan de bedoeling was. In het oorspronkelijke voorstel lagen deze tarieven nog twee keer zo hoog. Adviesbureau CE Delft heeft extra onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen van de vliegbelasting en heeft de prijzen verlaagd.