{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Tweede kamer wil internationaal gps-chips aanbrengen op zeecontainers

Tot op heden zijn nog steeds niet alle overboord geslagen containers van het schip MSC Zoe gevonden. Begin dit jaar, op nieuwjaarsdag verloor het schip 342 containers. In internationaal verband wil het kabinet pleiten voor het wereldwijd aanbrengen van gps-chips op zeecontainers. Wanneer containers overboord slaan, zijn deze met behulp van een chip sneller en makkelijker te vinden.

Na de ramp van MSC Zoe zijn er negentien containers aangespoeld. Van 250 containers zijn delen geborgen. De zoektocht op zee gaat ondertussen nog steeds door. Alle gevonden objecten worden op korte termijn geborgen. Het lokaliseren van containers en alle delen daarvan verloopt erg moeizaam. In de Tweede kamer sprak Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over een onderzoek van instituut TNO, waar zij opdracht voor heeft gegeven. Deze wijst uit dat het gebruik van chippen technisch goed mogelijk is. Wanneer dit daadwerkelijk het geval is, gaat van Nieuwenhuizen zich hier internationaal sterk voor maken.

Wereldwijd zijn er meer dan 25 miljoen zeecontainers. De minister verwacht daarom dat niet alle landen even enthousiast zullen zijn. Daarnaast gaat het verplicht chippen een enorme operatie zijn. ‘Als we er iets mee willen, zal dat een uphill battle zijn’, zei de minister. ‘Ik hoop op een stevige onderbouwing van TNO, zodat ik ook met een goede pitch naar het IMO kan’ aldus van Nieuwenhuizen. Het IMO (de Internationale Maritieme Organisatie) maakt de internationale afspraken rondom de zeevaart.

Architecture bay boats 799091