{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Weinig interesse in TradeLens platform van IBM en Maersk

Containerrederijen en transportbedrijven tonen maar weinig interesse in het distributed ledger platform voor supply chains TradeLens van rederij Maersk en IBM. Slechts één rederij heeft zich tot nu toe aangesloten bij het platform: Pacific International Lines (PIL).

Dit meldt CoinDesk. TradeLens is een platform gericht op rederijen en gebaseerd op blockchain technologie. Het platform is open en industrieneutraal, en heeft als doel wereldhandel efficiënter en veiliger te maken. Gebruikers kunnen via het platform onder meer veilig documenten delen om bijvoorbeeld de financiële afhandeling van een zending geautomatiseerd af te handelen. Ook kan end-to-end informatie over de leveranciersketen via het platform in real-time worden gedeeld.

Tradelens

Sceptisch

Concurrerende rederijen zijn sceptisch over TradeLens, vooral door de betrokkenheid van Maersk en het feit dat alle intellectueel eigendom in handen is van IBM en Maersk. Leidinggevenden van de rederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd hebben TradeLens eerder tegenover ShippingWatch 'in zijn huidige vorm niet relevant' genoemd.

"Ik zal er geen doekjes om winden - we moeten de andere carriers op het platform krijgen. Zonder dat netwerk, hebben we geen product. Dat is de realiteit van de situatie", zegt Marvin Erdly, hoofd TradeLens bij IBM Blockchain, tegen CoinDesk. "Het feit dat Maersk dit drijft is zowel erg goed als zorgwekkend, aangezien zij zo'n grote speler in de sector zijn. Zoals je je kunt voorstellen is dat een factor." Er wordt gewerkt aan een industriebrede adviesraad om meer gelijkheid te creëren tussen de verschillende partijen die bij het platform betrokken zijn.

(bron)