{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Extreem laag water en historische diepte-recorden op de Rijn

De waterstand van de Rijn zakt elke dag verder

Maandenlange droogte, zo weinig water als zelden tevoren. Ook in oktober bleef en blijft de lang verwachte regen achterwege. Elke dag verliest de Rijn meer en meer water. Het lage water bereikt historische recordniveaus en dit heeft onaangename gevolgen voor de scheepvaart.

Laag water op de Mittelrhein

18 oktober is het laagwater van de Midden-Rijn bij meetpunt Kaub tot een historisch dieptepunt gedaald. Volgens de Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung was het niveau 34 centimeter - dat is een centimeter lager dan het record van de eeuw van het warmste jaar 2003.

Extremes niedrigwasser und historische tiefststaende am rhein

Het niveau bij Kaub wordt beschouwd als een belangrijk peilpunt voor de Boven-Midden-Rijnvallei. Terwijl de Kauber-veerboot naar de linkeroever van de Rijn slechts zeven tot acht auto's kan meenemen, heeft al enkele weken geleden een aantal veerboten in de Boven-Midden-Rijnvallei hun dienst gestaakt. En daar, waar sommige veerbootmaatschappijen erin waren geslaagd hun vaarweg duur uit te laten baggeren, kunnen vrachtschepen hun laadruimen niet meer vol laden. Momenteel kunnen vrachtschepen slechts ongeveer 30 tot 40 procent van hun capaciteit vervoeren. Dit resulteert in een toename van de transportkosten en leidt tot hogere prijzen voor de klant.

Enkele nieuwe records ontbreken nog: 30 cm in Speyer, 9 cm in Mannheim, 22 cm in Bingen, 4 cm Bonn, 2 cm in Keulen, 2 cm in Düsseldorf en 9 cm in Duisburg. Het niveau in Emmerich is al 8 centimeter lager dan het vorige record. Ook in Worms werden nieuwe historische waterstanden bereikt. Belangrijk: het waterniveau zegt niets over de waterdiepte. De gebaggerde vaarwegen zijn dieper. In Emmerich is de huidige vaardiepte nog 2,20 meter.

Klanten die hun zeevracht vanaf Rotterdam via de binnenvaart laten doorvervoeren naar Duitsland, moeten er ernstig rekening mee houden dat de continuïteit van de binnenvaart door de droogte in gevaar komt. Door de stilaan droogvallende Rijn bestaat ook nu al een schaarste aan vervoersruimte, omdat er meer schepen nodig zijn voor dezelfde hoeveelheid. Alternatieve aanvoer via het spoor en de weg zijn - waar mogelijk - al benut en kunnen door de beperkte beschikbaarheid van die transportmiddelen niet verder worden ingezet.

Veel regen is niet in zicht

Uitgestrekte hogedrukgebieden boven de Atlantische Oceaan zorgen nog steeds voor droogte in Duitsland. In de loop van de volgende dagen, bewegen zich een paar wolken over het land, maar zelfs brengen zij niet de langverwachte regen. De computermodellen suggereren echter dat het weer de komende week meer veranderlijk, winderiger en koeler zal worden.