{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Containerschepen kunnen volledig elektrisch varen

Port-Liner werkt aan twee volledig elektrisch aangedreven containerschepen, die ook wel “Tesla-schepen” worden genoemd. Deze twee enorme schepen worden deze herfst nog gereedgemaakt.

Het project van Port-Liner gaat in totaal €100 miljoen kosten en wordt voor een deel ondersteund door de Europese Unie met een subsidie van €7 miljoen. De containerschepen zullen een grote impact hebben op het lokale transport tussen de havens van Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam.

Windmolen%20nieuws

"Er zijn zo'n 7.300 binnenvaartschepen in Europa. Meer dan 5.000 van deze schepen zijn in handen van ondernemers in België en Nederland", legt directeur Ton van Meegen uit. "We kunnen meer dan 500 schepen per jaar bouwen. Met dit tempo zou het echter nog zo'n 50 jaar duren voordat deze sector geheel op groene energie loopt."

Deze nieuwe vorm van logistiek, die vrij is van CO2-uitstoot zal op den duur veel vrachtwagens kunnen vervangen. De eerste zes elektrische schepen, met een capaciteit voor 280 containers, zullen 23.000 vrachtwagens gaan vervangen.

Port-Liner ontwikkelde naast de schepen ook de technologie voor de accu’s die deze schepen aandrijven. "Hierdoor kunnen we de technologie toepassen bij schepen die nu al in bedrijf zijn, wat enorm helpt bij het implementeren van groene energie in deze sector", zegt Van Meegen. "De containerschepen worden aan wal opgeladen door de energiemaatschappij Eneco, waarbij gebruik wordt gemaakt van duurzame technologie zoals zonne-energie en windmolens.”