{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Noodbunkertoeslag dekt kosten van gestegen brandstofprijzen niet

In het derde kwartaal van 2018 is de gemiddelde bunkerprijs voor internationale vrachtschepen zowat 47% hoger in vergelijking met de dezelfde periode een jaar eerder.

Bij de evaluatie van de resultaten van het derde kwartaal meldt Maersk dat de vrachttarieven voor de containervaart, die het classificeert als Ocean, 5,5% hoger waren dan in dezelfde periode in 2017. De gemiddelde kosten kwamen hierbij uit op €1.691,- per teu. Het bedrijf geeft aan dat de totale kosten in Q3 7,1% hoger waren dan vorig jaar. Ondanks de invoering van een noodbunkertoeslag kunnen de volledige kosten van de gestegen brandstofprijzen niet worden terugverdient.

Bunkertoeslag

"Onze bedrijfsprestaties in Ocean worden nog steeds op de proef gesteld door hogere bunkerprijzen die niet volledig worden gecompenseerd door hogere vrachttarieven. Echter blijven wij betere resultaten in het derde kwartaal zien na een zeer zwakke start in 2018", aldus Soren Skou, ceo van AP Moller - Maersk.

Het totale volume van Maersk steeg in het derde kwartaal van 2018 met 27% in vergelijking met een jaar eerder, exclusief Hamburg Süd. De volumegroei bedroeg 5% waarbij aangetekend moest worden dat de volumes in het derde kwartaal van 2017 sterk waren beïnvloed door de cyberaanval die Maersk vorig jaar wereldwijd trof.

"De handel tussen Azië en Europa was het meest teleurstellend door de verminderde import vanuit Azië naar het Verenigd Koninkrijk, Turkije en het Middellandse Zeegebied. Op de meeste handelsvolumes werd echter minder gerealiseerd dan verwacht. De ontwikkeling van het volume lag iets onder de marktgroei van voor de cyberaanval in het derde kwartaal van 2017", aldus Maersk.