{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Reders investeren in ro-ro haven Rotterdam

Voor verschillende producten is het overzees seizoen weer begonnen, andere producten hebben een jaarrond aanvoer van overzee. De havens waar de producten aankomen ontwikkelen ook verder. Tijdens het Port Event, georganiseerd door het Nieuwsblad Transport, werd in verschillende presentaties nagedacht over de ontwikkelingen in de haven.

Reders%20investeren%20in%20ro ro%20haven%20Rotterdam

De Rotterdamse haven ontwikkeld snel. Hans Nagtegaal van het Havenbedrijf Rotterdam schetst de ontwikkelingen en wijst op een grote kaart de havengebieden aan waar deze projecten te vinden zijn. In het eerste kwartaal van dit jaar werd 3.271.000 TEU in de haven overgeslagen. Een jaar eerder was dat 3.005.000 TEU. Vorig jaar steeg het volume al, mede doordat de Tweede Maasvlakte goed in bedrijf ging. In het gebied is nog ruimte voor groei.

Ro-ro groeit

De divisie ro-ro tekende voor een groei van zo'n 6%. Onder andere DFDS en CLdN breiden het aantal diensten uit. Met nieuwe schepen die op deze diensten ingezet worden neemt de dekcapaciteit toe tot 8 kilometer dek per schip. StenaLine investeerde in een tweede ligplaats die in april werd opgeleverd. Momenteel wordt de eerste ligplaats aangepakt, maar uiteindelijk zullen de schepen van twee kades vertrekken.

Met de uitdieping van de Nieuwe Waterweg die begin volgend jaar van start moet gaan, wordt de Botlekhaven bereikbaar voor schepen met een diepgang van 15 meter. Verder de havens in ontwikkeld de Eemhaven zich tot nieuwe reeferhaven. Het is hier dat Coolport te vinden is. Jaco Hooij van Kloosterboer/Cool Port geeft een korte inleiding op het project. Het hele proces nam tien jaar in beslag maar resulteerde vorige maand in de ingebruikname van Coolport Rotterdam.

Coolport 2

Op aanvraag van klanten besloot de Zeeuwse onderneming de mogelijkheden in de Rotterdamse haven te onderzoeken. Dat resulteerde in Coolport, met een opslag voor 40.000 pallets, pakstations en rijpkamers. Op jaarbasis gaan er 400.000 pallets door het pakhuis. "Coolport 1 is inmiddels uitverkocht," vertelt hij. Dat levert natuurlijk de vraag op naar een mogelijk Coolport 2. Dat idee ligt er om op een terrein grenzend aan Coolport 1 een tweede faciliteit te ontwikkelen.

Met gepaste trots vertelt Jaco over het technische systeem dat de doorloopsnelheid verhoogt. Chauffeurs kunnen zich vooraf aanmelden, bij de poort geven ze een vingerafdruk. Zodra die melding binnen is worden de pallets naar het dock gereden, zodat de chauffeur direct kan laden als de vrachtwagen op het dock staat.

Energietransitie

Daarnaast keek men naar andere ontwikkelingen die niet allemaal direct de AGF-handel raken, maar wel kunnen inspireren. Robert Venema van Containerships, een rederij in de kustvaart met een eigen vloot op het water en op de weg, vertelde bijvoorbeeld over de investeringen in LNG. "Toen wij twee jaar geleden begonnen met die investeringen werden we gek aangekeken, nu doet iedereen het," vertelt hij tijdens een plenaire sessie over de energietransitie in de haven. Het bedrijf zag de voordelen van LNG en investeerde al vroeg in deze ontwikkeling. Door mee te bewegen met een dergelijke ontwikkeling en gefaseerd over te stappen, kon het bedrijf profiteren.

Op het gebied van duurzaamheid scoort de Rotterdamse haven volgens Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit Rotterdam niet best. De haven stootte een record tonnage CO2 uit in 2016. De uitstoot van Rotterdam groeit sneller dan de containeroverslag in de haven, is zijn conclusie. Erik Klooster van VNPI en Jan Bert Schutrops van Vopak schetsten het perspectief vanuit de energiesector. De installaties in Rotterdam behoren tot de minst vervuilende in de wereld, sluiten zou het probleem slechts verplaatsen. Daarnaast zijn er wereldwijd zo'n 2 miljard mensen in opkomende economieën die ook om energie gaan vragen. Voor die stijgende vraag moet ook een duurzame oplossing gevonden worden. Daar klinkt de echo in door van de groeiende vraag naar AGF in opkomende economieën.

Bron: www.agf.nl
Publicatie: 16-juni-2017