{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Japanse reders in zwaar weer

Mitsui O.S.K. Lines (MOL), “K” Line en NYK laten alle drie grote omzetdalingen zien in hun kwartaalcijfers. Overcapaciteit zorgt voor stevige kopwinden in verschillende grote bedrijfssegmenten.

MitsuiOL

Verliezen

MOL zag de omzet met bijna 900 miljoen dollar dalen naar 3,45 miljard. Hoewel de rederij operationeel gezien het rood in gaat (-33,6 miljoen dollar) blijft het nettoresultaat ondanks een daling van bijna 90% met 13,4 miljoen dollar nog net positief. Bij “K” Line daalden de verkoopcijfers met 27% tot 2,37 miljard dollar. Anders dan MOL is de rederij er niet in geslaagd grote verliezen te voorkomen. Het operationele resultaat laat een verlies van 144 miljoen dollar zien. Netto dook de rederij 260 miljoen dollar onder de streep. Ook NYK schrijft verlies. Een omzetdaling van 20% zorgde ervoor dat de winst van een plus van 167 miljoen dollar in een verlies van 105 miljoen dollar is veranderd.

Segmenten

De drie rederijen zijn in meerdere segmenten blootgesteld aan slechte marktcondities. MOL, NYK en “K”Line zijn allen actief in de droge bulkvaart, de containermarkt en de tankvaart, waar momenteel een seizoensgebonden daling speelt. Daarnaast hebben de bedrijven te maken met zwakke marktomstandigheden voor de LNG- en LPG-carriers en heeft “K”Line ook een gebrek aan projecten in de offshore en heavylift markt.

Overcapaciteit

MOL zag de omzet in de bulkvaart en containervaart respectievelijk met 17,6 en 24,5% afnemen. Hoewel de droge bulkvaart, die begin dit jaar een dieptepunt bereikte toen de Baltic Dry Index onder de 400 punten dook (basisgetal = 1000), lichte verbetering laat zien blijven de structurele problemen volgens MOL onveranderd bestaan. De droge bulkvaart wordt net als de containervaart geplaagd door een grote mate van overcapaciteit. ‘Voorlopig focussen we ons daarom op het verkleinen van onze Capesize-vloot in de spotmarkt en richten we ons op het fundamenteel veranderen van het verdienmodel voor de kleine en middelgrote schepen’, schrijft de rederij in zijn kwartaalverslag. Dankzij die maatregelen wist de rederij het resultaat van de droge bulkvaart te verbeteren en zwarte cijfers te schrijven.

Lage zeevracht tarieven

In de containervaart kampt de rederij met aanhoudende lage vrachttarieven en zakte het verlies dieper weg van 5 miljard naar 11,6 miljard yen, wat gelijk is aan 111 miljoen dollar. De rederij probeert een stop op deze afkalving te zetten door verdere kostenbesparing, beter inzet van capaciteit op de grote oost-west routes en door de herpositioneringskosten van lege containers te verlagen, maar dusver brengen die maatregelen nog niet genoeg verlichting. "K"Line heeft in alle drie de grote bedrijfssegmenten verlies gemaakt. In de containervaart daalde de omzet met 29% en werd de winst van 4,1 miljard yen die de rederij vorig jaar in het eerste kwartaal boekte (in Japan start het fiscale jaar op 1 april) omgezet in een verlies van 12,3 miljard yen, wat gelijk is aan 118 miljoen dollar. In de bulkvaart zakte de winst van een plus van 10 miljard yen naar een verlies van 7,3 miljard yen (70 miljoen dollar). Relatief de grootste daling was bij "K" Line te zien in het de offshore support en heavy lift markt. Daar werd de omzet bijna gehalveerd. In de offshore markt deden de boorschepen het overigens vrij goed. Met name de supportschepen hadden gebrek aan werk doordat de lage olieprijs veel investeringen op de lange baan heeft geschoven. In de heavy lift markt waren de omstandigheden dit kwartaal volgens "K" Line zwakker dan in de periode april tot en me juni in 2015, maar de rederij wist ondanks een omzetdaling het operationele resultaat licht te verbeteren. Het bedrijfssegment als geheel boekte een verlies van 17,2 miljoen dollar.

Winstwaarschuwingen

De rederijen hebben alle drie winstwaarschuwingen voor dit fiscale jaar uitgegeven. MOL verwacht een lagere maar nog wel positieve nettowinst. "K" Line verwacht dat het nettoverlies groter zal worden en zal oplopen tot 436 miljoen dollar. NYK heeft de eerdere verwachting van een plus van 5 miljard yen nu veranderd in een verwacht verlies van 26,5 miljard yen. Dat is gelijk aan 254 miljoen dollar.

Bron: Nieuwsbladtransport.nl
Publicatie: augustus 2016