{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Nansha vrijhandelshaven werkt aan uitbreiding

De Nansha haven te Guangzhou die in april 2015 erkend werd als vrijhandelshaven, probeert zo veel mogelijk uit te breiden. Het is al één van ‘s lands drie grootste scheepsbouwwerven. De haven telt 16 diepzeehaven pieren die schepen van 150.000 ton kunnen behandelen en ook 4600 verschepings- en logistieke firma’s. Voorts wordt gedacht aan nieuwe routes, ook voor cruiseschepen.

De regering heeft in april Nansha – het zuidelijk district van Guangzhou – erkend als vrijhandelshaven. Het is nu de bedoeling om zowel de infrastructuur te verbeteren en ook de procedures te vereenvoudigen voor binnen- of buitenlandse firma’s die er zich willen vestigen. Volgens onderdirecteur Pan Yuzhang, van het Comité voor de Vrijhandelszone heeft de zone al meer dan 4600 binnen- en buitenlandse logistieke verschepings- en logistieke ondernemingen aangetrokken. Nansha’s Longxue eiland waar Guangzhou Shipping International Company (GSI) zich bevindt, werd één van de drie grootste scheepsbouwcentra in China. GSI heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 3,5 miljoen ton doodgewicht.

Guangzhou

Het instellen van de Vrijhandelszone heeft verder de economische ontwikkeling bevorderd en de uitbouw van de haven helpen versnellen. Volgens officiële statistieken realiseerde Nansha vorig jaar een bruto lokaal product van 139 miljard yuan of 22 maal het cijfer in 2002. Het volume van in- en uitvoer bedroeg vorig jaar 195 miljard yuan of 27 maal dat uit 2002 en meteen een vijfde van Guangzhou. Nansha trok vorig jaar meer dan één miljard dollar buitenlandse investeringen aan en dat was een zesde van het stedelijk totaal.

Zonder verdere bijzonderheden te verstrekken, zegt Pan dat de haven aan het onderhandelen is om de komende jaren nieuwe wereldwijde routes te gaan bevaren. Ondertussen zullen twee dokken voor luxe cruiseschepen van elk 100.000 m³ worden geopend tijdens het eerste semester vorig jaar. Bedoeling is om Nansha tot een van de grote cruisecentra in Azië uit te bouwen.

Vorig jaar behandelden de cruisepieren die routes openden naar Japan en Zuid-Oost Azië 400.000 passagiertrips. De Nansha haven telt nu 16 diepzeehavenspieren die schepen tot 150.000 ton kunnen lossen en heeft zeeroutes naar meer dan 200 steden en regio’s. Ook werden moderne dokken gebouwd voor granen, olie, voertuigen en petrochemische producten. Vorig jaar behandelde de haven 335 miljoen ton vracht, terwijl de containeroverslag meer dan 14 miljoen TEUs bedroeg.

Bron: china.org