{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Havenactie tegen automatisering Tweede Maasvlakte

De FNV voerde dinsdag 15 oktober actie in de Rotterdamse haven. Het havenbedrijf komt volgens de FNV nog altijd haar afspraken over een nieuw container-systeem op de Tweede Maasvlakte niet na, waardoor nu het conflict op scherp staat tussen het Havenbedrijf Rotterdam en medewerkers in de haven.

Al jaren liggen plannen klaar voor een snelle verbinding tussen de containerterminals op de Tweede Maasvlakte. Binnen een gesloten systeem, de 'Container Exchange Route', moeten wagens rijden die de containers van de ene naar de andere terminal brengen.

Al in 2015 is met de bonden afgesproken dat bij dit project vooral oudere havenwerkers aan de slag zouden gaan. "Je kan sjorders namelijk niet tot hun 68ste laten sjorren in de haven", zegt vakbondsman Niek Stam. "En die afspraken waren nodig om te voorkomen dat er nog meer banen verloren gingen aan de automatisering." Destijds werd gesproken over ongeveer honderd banen.

Onderzoek
Het havenbedrijf heeft sindsdien onderzocht in welke mate zij de Container Exchange Route kan automatiseren. Dit resulteerde in de conclusie dat de containertransporten nagenoeg geheel autonoom, zonder tussenkomst van personen, kan plaatsvinden. De Rotterdamse haven staat op het standpunt dat nu dit technisch mogelijk is, zij deze techniek moet gebruiken om de concurrentiepositie ten opzichte van andere havens te behouden.

Het havenbedrijf onderkent dat er afspraken zijn gemaakt over de automatisering van de CER met de vakbonden. Destijds is echter ook vastgelegd dat het havenbedrijf de vakbonden informeert bij aanpassingen van de plannen.

Acties
De vakbond is het niet eens met de handelswijze van de Rotterdamse havens. "Het klopt dat er in een alinea staat dat ze ons vooraf moeten informeren. Maar ze breken toch gewoon hun woord."

Er volgen meer kleine acties, laat de bond desgevraagd weten. Als dat niets oplevert, dan worden de acties uitgebreid. De woordvoerder van het Havenbedrijf benadrukt dat het definitieve besluit over de automatisering pas later dit jaar wordt genomen.

De Container Exchange Route, een project van ruim 175 miljoen, moet binnen twee jaar operationeel zijn.

Foto Vakbond FNV
Foto: vakbond FNV