{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Maersk Line blijft uit de rode cijfers

Door het mes in de kosten te blijven zetten, is de Deense rederij Maersk Line in het eerste kwartaal net uit de rode cijfers kunnen blijven. Er werden vijf containerschepen verkocht en weer ingehuurd. De inkomsten van Maersk Line stonden in de eerste drie maanden van dit jaar - net zoals die van alle containerrederijen - onder zeer zware druk. Per vervoerde 40’ container kon door de Deense carrier gemiddeld 1.857 dollar gefactureerd worden, wat maar liefst 26% minder is dan vorig jaar.

Selecteer hier de gewenste containervaart en ontvang gelijk de absoluut laagste all-in prijs voor uw zeevracht. Boek direct en volg uw vracht realtime.

Marktleider in de zeevaart

Als marktleider in de containervaart heeft de rederij het omzetverlies proberen te beperken door agressiever in de markt te gaan: in het eerste kwartaal werd 4,72 miljoen teu vervoerd, wat 7% meer is dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Het ladingaanbod was echter naar schatting slechts 1% groter en de ingezette capaciteit was maar 2,2% hoger dan vorig jaar.

Omzetverlies in zeevracht

Door de fors lagere tarieven was omzetverlies uiteraard onvermijdelijk. De inkomsten daalden uiteindelijk met een vijfde naar vijf miljard dollar, waarvan bijna 4,5 miljard zeevrachten en 514 miljoen ‘andere inkomsten’. Van de winst van 714 miljoen dollar uit het eerste kwartaal van 2015 bleef dit jaar nog 37 miljoen over. De opbrengstmarge daalde van 14,3 naar 0,7%. Volgens de Denen doet Maersk het wel nog altijd 5% beter dan het marktgemiddelde.

Daling van de containerkosten

Dat Maersk Line niet in het rood ging zoals overigens in het laatste kwartaal van 2015 wel gebeurde, heeft te maken met een verdere daling van de kosten. De kost per vervoerde 40’ container daalde naar 2.060 dollar, wat maar liefst 16% minder kosten is dan vorig jaar. Een betere bezettingsgraad, grotere volumes, maar vooral ook de gehalveerde bunkerprijs hebben hiertoe bijgedragen. De grootste uitdaging voor de Denen blijft het optimaliseren van het netwerk (capaciteitsbeheer) en een blijvende focus op verdere besparingen.

Geen lijndiensten

In het eerste kwartaal heeft Maersk Line drie multipurpose schepen overgedragen aan Thorco omdat de rederij besloten heeft om niet langer conventionele lijndiensten aan te bieden. De Denen verkochten ook vijf containerschepen, die meteen voor een periode van drie jaar weer ingehuurd werden.

Maersk Oil

Voor de A.P. Møller Maersk groep viel het forse omzetverlies van Maersk Line ongelukkig samen met de forse daling van de olieprijzen (-37%) waardoor de dochter Maersk Oil ondanks een productieverhoging met 15% toch lichtjes in het rood ging. Van de groepswinst van 1,6 miljard dollar uit het eerste kwartaal van vorig jaar, bleef de voorbije maanden slechts 224 miljoen dollar meer over. Daarvan was 108 miljoen dollar afkomstig van de dochter APM Terminals (APMT). Omwille van minder trafiek in Afrika en de verkoop van sommige terminals, daalden de door APMT behandelde volumes in het eerste kwartaal met 4,9% naar 8,7 miljoen teu. Vorig jaar droeg deze divisie in dezelfde periode nog voor 190 miljoen dollar bij tot het groepsresultaat.

Bron: Havenentransport.nl

Publicatie: mei 2016