{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Haven Rotterdam helpt met moderniseren van haven Buenos Aires

De Rotterdamse haven helpt de haven van Buenos Aires met moderniseren. Dat is vandaag afgesproken tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander, koningin Máxima en de Argentijnse president Mauricio Macri aan Europa’s grootste haven.

#zeevracht #container #vaart #haven #rotterdam #export #portofrotterdam #goederen #exporteren

Het gezelschap voer met een rondvaartboot van Hoek van Holland naar de Maasvlakte en zag zo de modernste containeroverslagbedrijven van dit moment. Haventopman Allard Castelein en Emile Hoogsteden, directeur containers bij het Havenbedrijf Rotterdam, gaven uitleg. Het presidentiële en koninklijk paar arriveerde voorafgaand aan de boottocht in een verlengde limousine in Hoek van Holland. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb ontving hen in de Berghaven aan de Nieuwe Waterweg.

De overeenkomst tussen de twee havens is meteen beklonken. De ondertekening vond plaats tijdens de rondvaart.

Zuid-Amerika

De Rotterdamse haven onderhoudt nauwe banden met Zuid-Amerika. Het Havenbedrijf Rotterdam is deels eigenaar van de Braziliaanse haven Porto Central. Vorige week maakte het bekend ook eigenaar te willen worden van de Braziliaanse haven Pecém. In Argentinië had het tot nu toe nog geen zusterhaven.

Buenos Aires is de grootste haven van het land. Er worden één miljoen containers (TEU) overgeslagen, pakweg twaalf keer minder dan in Rotterdam. Argentinië is voor de Rotterdamse haven belangrijk vanwege de export van ijzererts, olieproducten en veevoeder naar Europa. Uit de CBS-gegevens van 2015 blijkt dat in dat jaar 3,2 miljoen ton goederen uit Argentinië in Nederland arriveerden. Goederen die vanuit Rotterdam geëxporteerd worden naar Argentinië zijn met name basisgrondstoffen voor de industrie, halffabricaten, chemische producten en auto-onderdelen.

Bron: AD

Publicatiedatum: 28 maart 2017