Veelgestelde vragen
Een antwoord op jouw transport vragen
Het importeren van goederen naar Nederland is wellicht niet jouw dagelijkse bezigheid. Veel informatie over hoe een importproces werkt, kun je terugvinden op onze website. Het is natuurlijk denkbaar dat je vervolgens nog vragen hebt of dat je persoonlijk te woord wil worden gestaan. Je kunt daarom altijd bellen met onze helpdesk op telefoonnummer 020 - 214 93 58. Ook kun je ons direct via de live-chat bereiken.
Worden de goederen afgerekend op volume of op gewicht?
De goederen die je importeert worden naar volume afgerekend. De volumemaat is de kubieke meter. De kubieke meter (symbool m³, ofwel CBM van het Engelse Cubic Meter) is een inhoudsmaat en komt overeen met de inhoud van een kubus van 1 meter lang, 1 meter breed en 1 meter hoog. 1 CBM komt overeen met 1000 dm³ of 1000 liter. De voorwaarde die gesteld wordt aan de berekening naar volume, is dat per 1 CBM geldt dat het aantal kilogram maximaal 1000 kg is. Indien je een verzending hebt die zwaarder is dan 1000 KG per CBM, dan kun je een email zenden naar: sales@thefreighthero.com.
Dienen invoerrechten te worden betaald?
Behalve de zeevrachtkosten, de handlingkosten en de kosten voor aflevering is het mogelijk dat je te maken krijgt met invoerrechten die betaald moeten worden. Invoerrechten kunnen worden gezien als een vorm van protectionisme: het beschermen van de eigen markt tegen concurrerende invoer uit andere landen. Uitvoerrechten hebben vaak een politiek karakter of belang.
Hoe worden de invoerrechten berekend?
De hoogte van de invoerrechten verschillen per product en kunnen worden beïnvloed door het land van oorsprong van de goederen. Het zijn over het algemeen percentages (ad valorem rechten) en worden geheven over de douanewaarde van de goederen:
- De transactiewaarde (de prijs die voor het product wordt betaald aan de leverancier)
- De vrachtkosten
- De verzekeringskosten
Om de juiste hoogte van de douanerechten te kunnen achterhalen, zal de douane het product indelen onder een decimale code. Deze code wordt de TARIC code genoemd en de eerste vier tot zes cijfers zijn over de hele wereld hetzelfde. De douanerechten worden alleen geheven aan buitengrenzen van de EU. Tussen de verschillende EU-lidstaten worden geen invoerrechten geheven en geldt een vrij verkeer van goederen. Om die reden zijn ook de douanecontroles aan de EU-binnengrenzen opgeheven.
Wie int de invoerrechten?
De inning van de invoerrechten is voorbehouden aan de douane. Ook particulieren die producten invoeren, moeten aangifte doen en meteen de eventuele douanerechten betalen. De douane maakt geen onderscheid tussen particulieren en bedrijven, de invoerrechten zijn voor beide groepen hetzelfde. De douane brengt de invoerrechten in rekening aan diegene die de douane-inklaring verzorgt. De voor jou voordeligste manier is om The Freight Hero jouw inklaring te laten verzorgen.
Wat zijn CAF-kosten?
CAF staat voor Currency Adjustment Factor (valuta toeslag). Deze toeslag geldt vanuit een aantal laadhavens en is bedoeld om de valutaschommelingen ten opzichte van de dollar af te dekken.
Kan ik als particulier iets importeren?
De Freight Hero is een business to business platform. Alle prijzen zijn exclusief BTW en gelden voor zakelijke klanten. Als particulier heb je geen EORI-nummer en geen BTW nummer, ook is de handling voor particulieren anders van opbouw. Als particulier kun je een aanvraag doen, per geval wordt gekeken of wij hierin iets kunnen betekenen.
Wat kan ik met The Freight Hero vervoeren?
De prijzen zijn gebaseerd op "Freight All Kinds", wat zoveel betekent als reguliere producten. Producten die bederven, levende dieren, auto's, wapens en gevaarlijke stoffen kunnen wij helaas niet vervoeren. Verder is het minimum voor zeevracht 1m³, met een maximum van 100kg per m³.
Wat is het verschil tussen een Master Bill of Lading (MBL) en een House Bill of Lading (HBL)?
Het verschil tussen een Master Bill of Lading (MBL) en een House Bill of Lading (HBL) ligt in wie de documenten uitgeeft en hun functie binnen de logistieke keten.
De MBL regelt de relatie tussen de rederij en de freight forwarder.
De HBL regelt de relatie tussen de freight forwarder en de klant en wordt meestal gebruikt voor de communicatie en eigendomsrechten van de goederen voor de eindklant.
1. Master Bill of Lading (MBL)
- Uitgever: Wordt uitgegeven door de rederij (carrier) aan de freight forwarder
- Functie: Het is een contract tussen de rederij en de freight forwarder voor het transport van goederen
- Eigendom: De eigenaar van het MBL is meestal de freight forwarder
- Tracking: Het bevat trackinginformatie vanuit de rederij en wordt gebruikt voor transportdocumentatie op hoog niveau.
- Doel: Regelt de relatie tussen de rederij en de freight forwarder.
2. House Bill of Lading (HBL)
- Uitgever: Wordt uitgegeven door de freight forwarder aan de shipper (verkoper van de goederen).
- Functie: Het is een contract tussen de freight forwarder en de klant voor het transport van goederen.
- Eigendom: De eigenaar van het HBL is meestal de afzender of ontvanger van de goederen (eindklant).
- Tracking: Meestal wordt trackinginformatie geboden door de freight forwarder, niet direct door de rederij.
- Doel: Regelt de relatie tussen de freight forwarder en de eindklant.
Master Bill of Lading | House Bill of Lading | |
Uitgever | Rederij | Freight Forwarder |
Ontvanger | Freight Forwarder | Shipper (verkoper) |
Doel | Contract rederij en forrwarder | Contract forwarder en shipper |
Tracking | Via rederij | Via de Freight Forwarder |
Eigendom | Freight Forwarder | Overdracht Shipper aan Consignee |
De House Bill of Lading wordt na ontvangst betaling van de documentskosten aan de Shipper (de verkoper) uitgegeven. Zodra de Shipper het eigendom van de goederen wenst over te dragen, dan zal de Shipper de HBL ofwel: - getekend en voorzien van bedrijfsstempel in originele vorm opsturen aan de Consignee (de koper), ofwel: - aan de Freight Forwarder verzoeken de HBL digitaal vrij te geven (Telex Release BL/ Surrendered BL).
Pas als het eigendom is overgedragen, zal de Freight Forwarder bij de rederij de Master Bill of Lading vrijgeven. De rederij geeft de Master Bill of Lading in de regel pas vrij als tevens de rederijkosten door de freight forwarder zijn afgerekend.
Soms zal een bank van de verkoper toestemming dienen te verlenen voor de vrijgave. Dit gebeurt in de regel als er sprake is van een documentair incasso of als onderdeel van een documentair krediet.
Heb je een vraag die hier niet tussen staat? Neem gerust contact met ons op via telefoon, e-mail of chat. Ons team staat klaar om je te helpen!