{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Havens hebben bezwaar tegen steeds grotere containerschepen

De havens en de belastingbetaler willen dat de EU de groei van grotere schepen tegen houdt. Containerschepen zijn de afgelopen jaren en nog steeds groter van omvang aan het worden. De havens en de belastingbetaler zullen dan voor deze kosten moeten opdraaien, zegt voorman Günther Bonz van UVHH, de belangenvereniging voor Hamburgse havenbedrijven.

Bonz wil een Europese beperking op schepen van een dergelijke omvang. Tegenwoordig zijn er al schepen van meer dan 20.000 teu. In het begin van deze eeuw werden schepen van 8.500 als erg groot gezien. Onlangs werd ’s werelds grootste containerschip de ‘MSC Gulsun’ geïntroduceerd. Met een afmeting van vierhonderd meter lang en zestig meter breed kan dit schip 23.000 teu aan containers laden.

Container ship 4090224 1920

Er gaan stemmen op in de sector om toch nog grotere schepen te gaan bouwen. De Chinese rederij Cosco heeft onlangs een studie laten uitvoeren. Hier werd een schip van 25.000 teu, met een afmeting van 460 meter lang en 68 meter breed bestudeerd. Het bouwen van grotere schepen wordt nog niet van de planning geschrapt. Of dit veel voordelen met zich mee gaat brengen is voor Bonz de vraag. Hij wijst erop dat wanneer schepen van een grote omvang willen aanmeren in een haven, er grote investeringen nodig zijn. Onder andere voor meer kademuren en diepere vaargeulen. Daarvoor moeten de bedrijven in de haven en de belastingbetaler opdraaien.

Vanuit de EU is er nog geen reactie op het voorstel. De Duitse belangenvereniging voor rederijen VDR komt wel met een paar punten van kritiek. Zij zijn van mening dat een Europese beperking op containerschepen met een grote omvang veel nadelen kan hebben. De grote havens en terminals lopen op deze manier achter in vergelijking met de rest van de wereld. Volgens organisatie zouden de reders in dat geval voor andere havens en routes kiezen. Daarbij willen zij erop wijzen dat een haven niet verplicht is om ieder schip binnen te laten. Havens kunnen er ook voor kiezen om schepen van een bepaalde grootte toch te weigeren. Maar kunnen de terminals of havens deze luxe wel veroorloven?