Maersk overweegt opsplitsing van onderdelen
De in de containervaart grootste rederij ter wereld, AP Moller-Maersk, overweegt zich op te splitsen in vijf onderdelen. Naast de rederij bezit Maersk olietankers, haventerminals en booreilanden en levert het diensten aan de scheepvaart. Er lopen al diverse kostenbesparende operaties, desondanks denkt het bedrijf dat een opsplitsing nodig is om op langere termijn economisch gezond te blijven. Scheepvaarttarieven ingestort De aandelenkoers daalt al vanaf 2007, al voor aanvang van de financiele crisis en wordt het afgelopen jaar negatief beinvloed door de enorme daling van de olieprijzen. In Scandinavie kampt het met teruglopende bestellingen van booreilanden en om werkkapitaal te genereren, verkocht het bedrijf al participaties in banken en supermarkten in het thuisland Denemarken. Daarnaast zijn de scheepvaarttarieven ingestort. Al met al belandde Maersk in het laatste kwartaal van 2015 in de rode cijfers. Lage containerkosten Door de zwakkere wereldhandel is er in de markt van zeevracht en het verschepen van containers overcapaciteit ontstaan. De zeevrachttarieven zijn de kosten voor het transport van containers over zee zijn historisch laag. Voorlopig ziet het er naar uit dat er geen einde komt aan de lage containerkosten op bijvoorbeeld de route van Azië naar Europa. Omdat de concurrentie groot is, zal de overcapaciteit moeten worden bestreden. Allianties Rederijen zijn momenteel aan het inspelen op deze marktomstandigheden en naast fusies (Cosco en CSCL tot China Cosco Shipping Corporation) en overnames (CMA GGM aan APL) die plaatsvinden, zijn de grote rederijen bezig om verdergaande allianties aan te gaan met elkaar. Zo ontstaat er een situatie van drie allianties, 2M, de Ocean Alliance en The Alliance, die allen ongeveer een derde van de markt bezitten.