Hapag-Lloyd rondt fusie met UASC af
De alliantie The Alliance zal vanaf 1 mei 2017 definitief geleid worden door de te fuseren bedrijven Hapag-Lloyd en UASC. De schaalvergroting zonder het werkeljk toevoegen van scheepscapaciteit is uiterst belangrijk voor Hapag-Lloyd. UASC beschikt over jonge megaschepen: zes schepen van 18.800 teu, elf van 15.000 teu en negen van 13.000 teu; terwijl Hapag-Lloyd 10 schepen bezit van 13.000 teu. In totaal zal het gefuseerde bedrijf 237 schepen beheren met een gezamenlijke capaciteit van 1,6 miljoen teu. Daarmee wordt Hapag-Lloyd de nummer 5 op de wereldranglijst van containerrederijen. UASC bezet nu nog de 11de plaats. Lage zeevracht tarieven Binnen The Alliance dat straks naast Hapag-Lloyd (UASC) bestaat uit Yang Ming, Hanjin, MOL, NYK en K-Line. Tot 1 mei 2017 tijd blijft Hapag-Lloyd binnen de alliantie G6 en UASC in de alliantie Ocean Three. Door de slechte marktomstandigheden van overschot aan schepen en afgenomen vraag zijn de vrachttarieven dit jaar historisch laag geweest. Om de markt te herstellen worden door de rederijen momenteel op grote schaal schepen gesloopt. ###Aandelenstructuur In de nieuwe situtie zal nog steeds 15,5 % van de aandelen van het bedrijf vrij verhandelbaar blijven. De belangrijkste aandeelhouders CSAV (31,4%), de stad Hamburg (20,6%), Klaus Michael Kohne (20,2%) en TUI (12,3%) zullen hun belangen verkleinen naar respectievelijk ongeveer 23%, 15%, 15% en 9% om zo ruimte te maken voor de grootaandeelhouders van UASC, zijnde: Qatar en Saoedi-Arabie. Deze nemen een aandeel van respectievelijk 14% en 10%.