{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}
Zeevrachttarieven

De vier redenen voor de ongekend hoge zeevrachttarieven

De afgelopen maanden zijn de importprijzen van zeevrachttransporten op de routes van China naar Europa geëxplodeerd naar het hoogste niveau ooit. The Freight Hero brengt de oorzaken ervan in kaart en vraagt zich af of de rederijen wel zuiver omgaan met de ontstane situatie.

Absurde situatie
De decembermaand 2020 was al een absurde maand in de internationale transportwereld. En wat iedereen al zag aankomen, bleek in de eerste maand van 2021: De zeevrachttarieven van containers uit China richting Europa bleven maar stijgen. Vele handelsbedrijven in Nederland besluiten hun geplande import vanuit Azië uit te stellen. In ieder geval tot na het einde van de vakantieperiode vanwege het Chinees Nieuwjaarsfeest. Maar is de verwachting dat de zeevrachttarieven na Chinees Nieuwjaar snel gaan dalen wel gerechtvaardigd? Hierbij de vier oorzaken van de huidige ongekend hoge tarieven van de zeevrachten vanuit China naar Nederland.

Reden 1: De pandemie. Van minder belading naar op peil brengen voorraadniveau
Ruim een jaar geleden werden Europa en de Verenigde Staten geconfronteerd met de gevolgen van het uitbreken van het coronavirus in China. Gesloten fabrieken en geen productie leiden ertoe dat honderden afvaarten noodgedwongen werden geannuleerd. De Nederlandse industrie en retail ondervonden ongekende hinder hiervan. Tegelijkertijd vertrokken de schepen die wel gingen varen met minder lading omdat in Europa al lading klaarstond om te vervoeren richting China. Geschat wordt op een beladingsgraad van slechts 50%. De rederijen maakten geen enkele marge meer en de zeevrachttarieven daalden met zo’n 30%. De vakantie rond Chinees Nieuwjaar 2020 werd verlengd en de meeste fabrieken bleven ook daarna nog gesloten. En die fabrieken die weer gingen draaien, deden dat op halve kracht.

Pas in de loop van de maand maart 2020 werd er weer op volle kracht gedraaid om vervolgens de tekorten in no-time weg te werken. In Europa brak het coronavirus dan wel uit, het consumentenvertrouwen daalde minimaal en de online-verkopen stegen enorm, mede doordat ook ouderen de webshops ontdekten. De retailers werkten hun voorraadniveau bij en de vraag naar containertransport groeide dientengevolge, hetgeen samenviel met de reguliere piek in het derde kwartaal. De gedaalde zeevrachttarieven stegen in korte tijd met bijna 150% en ook werden een aantal stilgelegde schepen weer geactiveerd.

Reden 2: Tekorten aan containers
Omdat de hoogste zeevrachttarieven door de rederijen konden worden gehanteerd op de routes naar Amerika, werden vervolgens de meeste beschikbare containers door de Aziatische expediteurs vrijgesteld voor die route. Tegelijkertijd was de export van containers vanuit de Verenigde Staten richting China beperkt, omdat de Verenigde Staten het forst getroffen was door de pandemie. Fabrieken en warehouses zijn of dicht of half gesloten, waardoor lege containers vertraagd in China beschikbaar zijn. Al snel na het herfstseizoen blijkt dat er in China minder en minder containers beschikbaar zijn. Hoewel het Chinese Ministerie van Handel in december nog aangaf alle zeilen bij te zetten om de productie van nieuwe zeecontainers op te voeren, blijft het tekort desondanks enorm.

Reden 3: Chinees Nieuwjaar 2021 valt erg laat
Omdat het Chinees Nieuwjaar in 2021 erg laat valt, pas op 12 februari namelijk, draait de productie in China op volle toeren door. De vraag naar containertransport is met een week voor aanvang van het Chinees Nieuwjaarsfeest ongekend hoog.

Reden 4: Misbruiken rederijen de huidige situatie?
De enorme hoge tarieven voor de containervrachten leiden tot enorme frustratie bij de Nederlandse verladers. Hoewel de druk op rederijen toeneemt om de vrachtcapaciteit te vergroten, zie je het tegenovergestelde gebeuren: een aantal grote rederijen hebben inmiddels een vrachtstop ingevoerd. Tegelijkertijd worden eenmaal bevestigde transporten zonder pardon geannuleerd om alsnog tegen hogere tarieven verkocht te worden aan diegenen die meer bieden.

Je kunt je welhaast niet meer aan de indruk onttrekken dat de rederijen misbruik maken van de situatie, waarvan ze feitelijk zelf de oorzaak zijn.

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}

The Freight Hero
in action

The Freight Hero is gespecialiseerd in het importeren en het exporteren van goederen naar en van Europa. Op het boekingsplatform van The Freight Hero selecteert u uw container en/of luchtvracht en ontvangt gelijk een scherp all-in tarief. U boekt direct en u kunt uw zending real time op uw eigen dashboard volgen. Door de uitstekende handelsrelaties met rederijen en (lucht)havens in meer dan 200 landen is The Freight Hero in staat om dagelijks te voorzien in containervaarten en luchtvrachten afkomstig van meer dan 200 bestemmingen wereldwijd. Bekijk de animatie door op play te klikken en... bespaar tijd en geld!

Meer over The Freight Hero
Word een held