{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}
Vijfjarenplan

Is lagere groei van China wel voldoende?

In het eerste kwartaal van 2016 kende China de laagste groei sinds de aanvang van de financiële crisis in 2009. Hoewel dat voor Chinese begrippen slecht is, stelt de overheid dat het voldoet aan de doelstelling van het 12de ( tot en met 2015) en 13e (tot en met 2020) vijfjarenplan.

Welvaart

Wat velen niet weten, is dat een paar eeuw geleden China een van de meest welvarende landen ter wereld was. Door de combinatie van een snelle groei van de bevolking met de isolationistische politiek van afwenden van de rest van de wereld, werd China steeds meer geconfronteerd met welvaartsachterstand. Pas sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft China zich weer stormachtig ontwikkeld. Met jaarlijkse groei van 10% verviervoudigde het Nationaal Product. Toch bleef China een relatief kleine internationale speler. Pas nadat in 2001 China lid werd van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) veranderde er veel en groeide de export uit China tot ongekende hoogte.

Handelsrelatie

De eeuwenoude handelsrelatie tussen China en Nederland kenmerkte zich door vele investeringen en uitte zich in stabiliteit, recht en respect voor elkaars cultuur. Daarnaast maakte China gebruik van Nederlandse expertise en technologie. Met Nederland – en met andere landen – sloot China voordelige handelsovereenkomsten met voordelige invoerrechten. Nederlandse bedrijven importeren vooral kleding en machines uit China, zoals computers, printers en telecommunicatiemiddelen en profiteren daar nog steeds van. Daarnaast exporteert Nederland grondstoffen als papierstof, schroot, resten non-ferrometalen, chemische producten en kunststof naar China.

Binnenlandse consumptie

Tijdens de periode van grote groei vonden er onevenredige investeringen in export gerelateerde industrie plaats, waardoor de binnenlandse consumptie achterbleef. Daarom is er door China vanaf 2011 met het 12de vijfjarenplan fors ingezet op het stimuleren van de eigen binnenlandse consumptie. Er zijn pensioenen gekomen, en de zorg werd breder toegankelijk voor de Chinees zelf. Na de forse groei van de steden aan de Oostkust, trekt de groei trekt nu westwaarts.

13de Vijfjarenplan

In het tweede kwartaal van 2016 is door het Chinese parlement de 13de vijfjarenplan aangenomen, waarin nieuwe normale streefcijfers zijn opgenomen. In 2020 – als de partij 100 jaar bestaat – moet China redelijk welvarend zijn en geen zware armoede meer kennen.

Grootste schuld ter wereld

De grote vraag is of de Chinese overheid deze belofte gaat inlossen. Door op grote schaal geld in de economie te pompen, is de Nationale schuld van China inmiddels 240% van het Nationaal Product. Hiermee behoort het tot de landen met de grootste schuld in de wereld. Daarnaast zijn de cijfers van de overheid niet te controleren en zijn er volop economen die vermoeden dat de werkelijke groei rond de 4% ligt. Een percentage waarvan vele (Zuid)Europese landen overigens mogen dromen.

The Freight Hero
in action

The Freight Hero is gespecialiseerd in het importeren en het exporteren van goederen naar en van Europa. Op het boekingsplatform van The Freight Hero selecteert u uw container en/of luchtvracht en ontvangt gelijk een scherp all-in tarief. U boekt direct en u kunt uw zending real time op uw eigen dashboard volgen. Door de uitstekende handelsrelaties met rederijen en (lucht)havens in meer dan 200 landen is The Freight Hero in staat om dagelijks te voorzien in containervaarten en luchtvrachten afkomstig van meer dan 200 bestemmingen wereldwijd. Bekijk de animatie door op play te klikken en... bespaar tijd en geld!

Meer over The Freight Hero