Allianties in de zeevracht. Hoe zit dat ook al weer?
28 januari 2025
Allianties in de zeevracht. Hoe zit dat ook al weer?
In de containerlijnvaart bestaan er al vanaf 1990 samenwerkingen tussen grote rederijen om efficiëntie te vergroten, kosten te verlagen en betere diensten aan te bieden. Via slot agreements en vessel sharing agreements (VSAs) werd capaciteit gedeeld op de container schepen zonder formeel een alliantie te vormen. Naarmate de wereldhandel groeide en schepen groter werden, nam de behoefte aan verregaandere samenwerkingen toe. De samenwerking omvat het delen en efficiënter gebruiken van boten, routes, havens en terminals.
Financiële crisis
Grote allianties zoals de Grand Alliance (Hapag-Lloyd, NYK, OOCL) en de New World Alliance (APL, Hyundai Merchant Marine, MOL) werden in de negentiger jarten opgericht. Na de financiële crisis van 2008 werden allianties echter belangrijker. De containerlijnvaart consolideerde verder, wat leidde tot grotere allianties.
Drie allianties
Momenteel bestaan er drie allianties.
2M Alliance
- Leden: Maersk Line en Mediterranean Shipping Company.
- Opgericht: Januari 2015.
- Kenmerken: Dit is de kleinste alliantie in termen van leden, maar het heeft een aanzienlijke marktaandeel vanwege de grootte van de betrokken partijen.
- Routes: Wereldwijd, met focus op de oost-west routes (Azië-Europa en Trans-Atlantische routes: tussen Europa en Noord-Amerika
- Opmerking: Maersk en MSC hebben aangekondigd hun samenwerking in de 2M-alliantie eind 2025 te beëindigen.
Ocean Alliance
- Leden: COSCO Shipping Lines, CMA CGM, Evergreen Line en OOCL (eigendom van COSCO).
- Opgericht: April 2017.
- Kenmerken: Deze alliantie heeft een sterke aanwezigheid op de Aziatische en trans-Pacifische routes: scheepvaartroutes die de Stille Oceaan oversteken en de handelsstromen tussen Azië en Noord-Amerika verbinden.
- Routes: Oost-West routes (Azië, Europa en Noord-Amerika
THE Alliance
- Leden: Hapag-Lloyd, ONE (Ocean Network Express, een fusie van drie Japanse rederijen: K Line, MOL en NYK), HMM (Hyundai Merchant Marine) en Yang Ming.
- Opgericht: April 2017.
- Kenmerken: Sterke focus op betrouwbaarheid en stabiliteit.
- Routes: Wereldwijde dekking, met nadruk op Azië, Europa en Noord-Amerika
Toekomst
MSC heeft sinds 2022 de titel van grootste containerrederij ter wereld overgenomen van Maersk. Met een enorme vlootcapaciteit en een sterke wereldwijde aanwezigheid is MSC minder afhankelijk van samenwerkingen om markten te bedienen. De agressieve expansiestrategie van de afgelopen jaren uitte zich door de aankoop van een groot aantal tweedehands schepen en nieuwe megaschepen. MSC zegt daardoor inmiddels voldoende schaalvoordelen te hebben om zelfstandig te opereren.
Of MSC daadwerkelijk het gevaar van overcapaciteit en lagere vrachttarieven zelfstandig kan managen, is afwachten. Wellicht zullen samenwerkingsverbanden in de vorm van slot agreements of vessel sharing agreements (VSAs) snel weer gezocht moeten worden. Alles zal afhangen van de mondiale marktdynamiek, consolidatie en technologische ontwikkelingen.