De haven van De Verenigde Arabische Emiraten
Dubai heeft drie grote havens voor import en export. Het Emiraat ligt precies tussen Europa en Azië in en is daarom voor de scheepvaart heel belangrijk. Er zijn feitelijk drie havens: Port Rashid, Jebel Ali en Al Hamriya. Dubai Port (DP) World is de belangrijke exploitant van de havens met 49 terminals in gebruik. Daarnaast zijn er nog eens negen in ontwikkeling. Het bedrijf werd opgericht in 2005 door de samenvoeging van Dubai Ports Authority en Dubai Ports International (die was opgericht in 1999). Er werken 30.000 mensen. Een meerderheid van het bedrijf is in handen van Dubai World.
Haven Jebel Ali
Jebel Ali is 's werelds grootste kunstmatige haven en de grootste haven in het Midden-Oosten. Er zijn meer dan vijf duizend bedrijven uit 120 landen van de wereld gevestigd met 67 ligplaatsen en een oppervlakte van 134,68 vierkante kilometer. Port Jebel Ali werd gebouwd in de late jaren 1970 om de faciliteiten in Port Rashid te ondersteunen. Port Jebel Ali omvat meer dan een miljoen vierkante meter van de container werf. Het bevat ook ruimte voor de middellange en lange termijn opslag van stukgoed, waaronder zeven Nederlandse stallen met in totaal bijna 19 duizend vierkante meter en 12 overdekte loodsen. Daarnaast bestaat Port Jebel Ali ook uit 960 duizend vierkante meter voor open opslag. Port Jebel Ali ligt aan de snelweg en heeft een goede verbinding met Dubai International Airport Cargo Village. De Cargo Village faciliteiten kan grote hoeveelheden ladingen verwerken en kan in vier uur vervoer van schip naar vliegtuigen mogelijk maken. De commerciële vervoersdiensten vervoeren elke dag containers en stukgoed tussen Port Jebel Ali, Port Rashid en de rest van de VAE. Jebel Ali haven wordt beheerd door de staat en is in handen van Dubai Ports World.
Haven Port Rashid
De haven Port Rashid - ook wel aangeduid als Mina Rashid - is een commerciële haven in Dubai. Vernoemd naar Sheikh Rashid bin Saeed Al Maktoum werd de poort geopend in 1972. Op dat moment had de poort nog maar twee portaalkranen en een capaciteit van minder dan 100.000 TEU had. In 1978 werd de haven uitgebreid om 35 ligplaatsen te herbergen (waarvan vijf kunnen worden gebruikt door de grootste containerschepen op dat moment). Tegenwoordig heeft de haven (die een diepte heeft van 13 meter) heeft 9 portaalkranen en een capaciteit van 1.500.000 TEU. Port Rashid biedt ligplaatsen voor general cargo, RoRo-en passagiersschepen. In de vroege jaren 1980 werd Port Rashid aangevuld met de haven van Jebel Ali die verder ligt van het commerciële centrum van Dubai, in de buurt van de Abu Dhabi grens. Port Rashid zal meer en meer veranderen in een cruise terminal.
Haven Al Hamriya
Al Hamriya Port ook wel bekend als Port Al Hamriya of Mina Al Hamriya is een van de kleinere havens in Dubai, het ligt in Deira, voor de noordoostelijke kust van de stad. Al Hamriya Poort grenst in het zuiden van Al Waheda en Abu Hail en in het zuiden en oosten door Al Mamzar. De Palm Deira, eenmaal voltooid, zal de noordelijke rand vormen van Al Hamriya Port. De route D 92 (Al Khaleej Road) loopt ongeveer parallel langs de plaats van Al Hamriya Port. In 1975 werd een contract van 5,4 miljoen dollar met de regering van Dubai opgezet om Al Hamriya Port te ontwikkelen. Dit was deels een reactie op de toename van de commerciële activiteiten in Dubai, die grote druk op de Dubai Creek toenam. Het doel van de haven was gericht op kleine vissersschepen , evenals een deel van de commerciële schepen bestemd voor Dubai. Net als alle andere havens in de stad, wordt Al Hamriya Port nu beheerd door Dubai Ports World. De haven speelt een belangrijke rol bij het faciliteren van de handel tussen Dubai en landen in Zuid-Azië en Oost-Afrika. Voedsel, auto-onderdelen en vee omvatten het grootste deel van de handel via de haven. Al Hamriya Port zal weer worden uitgebreid om haar commerciële kade in twee fasen met 2,5 km te verlengen.