Maersk opgesplitst in slechts twee delen
Hoewel insiders tot voor kort beweerden dat Maersk als gevolg van het instorten van de olieprijs en de tariefdalingen in de containervaart zou worden opgesplitst in vijf onderdelen, te weten: rederijen,olietankers, haventerminals, booreilanden en diensten aan de scheepvaart, meldt de Deense krant Berlingske Business nu dat er een onafhankelijke energiegroep en een onafhankelijke transportgroep zal ontstaan. Een verdere opsplitsing zou niet verder meer aan de orde zijn. Damco Volgens de krant gaan Maersk Oil, Maersk Drilling en Maersk Supply Services de energiegroep gaan vormen. Maersk Line, Damco, APM Terminals, Svitver en Maersk Tankers vormen de transportgroep. Het in Nederland gevestigde logistiek dienstverlenende bedrijf Damco wordt vooralsnog niet afgestoten. Maersks meest slecht presterende bedrijfsonderdeel is sinds de oprichting in 2009 ieder jaar nog verliesgevend en ontving vanuit het moederbedrijf in 2014 nog een kapitaalinjectie van 451 miljoen USD. Concessierechten Het grootste probleem dat momenteel speelt zijn de concessierechten op de Noordzee van Maersk Oil. Door de splitsing van het bedrijf naar twee onafhankelijke onderdelen zullen deze concessierechten naar alle waarschijnlijkheid opnieuw met de autoriteiten moeten worden onderhandeld.