{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}
#duurzaam #co2uitstoot #haven #rotterdam #zeevracht #havenvanrotterdam #seafreight #portofrotterdam

Haven Rotterdam wil grote stappen zetten om de uitstoot van CO2 terug te dringen

Het Rotterdamse havenbedrijf wil grote stappen zetten om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Via leidingen wil het de broeikasgassen afvangen en opslaan onder de grond. De restwarmte van de havenindustrie kan volgens onderzoek 500.000 huishoudens voorzien van warmte.

Het haven- en industriegebied is verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van de uitstoot van Nederland. Dat komt omdat meer dan de helft van de handel in de haven om fossiele brandstoffen draait.

Tijdens een congres over energietransitie presenteerden vijf Zuid-Hollandse partijen hun plannen. Opvallend is dat naast het havenbedrijf, de provincie, Eneco en het warmtebedrijf ook de Gasunie mee wil doen aan de zogenoemde Warmtealliantie. De Gasunie wil geld steken in een netwerk van pijpleidingen om de warmte van de fabrieken bij de huizen te krijgen.

Opvallend is dat vorig jaar op de Maasvlakte in Rotterdam nog twee nieuwe kolencentrales zijn geopend. Milieuorganisaties zijn boos over de extra CO2-uitstoot en vinden het onverenigbaar met het klimaatakkoord van Parijs. De nieuwe centrales zijn een gevoelig onderwerp voor het havenbedrijf, zegt verslaggever Henrik-Willem Hofs. "Het havenbedrijf probeert buiten de discussie te blijven, want die zou de energietransitie juist in de weg staan."

De beheerder van de Rotterdamse haven benadrukt dat het de bedoeling was dat de CO2 van de nieuwe kolencentrales zou worden opgevangen onder grond. Maar dit plan komt maar niet van de grond. Dat komt onder meer doordat een deel van de Tweede Kamer wil dat de kolencentrales snel hun deuren sluiten.

Dinosaurus

Het havenbedrijf is het wachten zat en maakt zelf plannen voor een netwerk waar bedrijven hun CO2 kwijt kunnen. "We willen niet dat de Rotterdamse haven een dinosaurus wordt en uitsterft", zegt topman Allard Castelein van het havenbedrijf.

Onder andere de olieraffinaderijen zijn geïnteresseerd in de verduurzamingsplannen. De CO2 kan opgeslagen worden in een leeg gasveld of ook hergebruikt worden door de tuinbouwsector. Verder onderzoekt het havenbedrijf of schepen over kunnen stappen op biologisch LNG-gas.

Voor het havenbedrijf is het doel niet bedrijven die met fossiele brandstoffen bezig weg te krijgen. "Olieraffinaderijen mogen best blijven, maar dan moeten het wel de schoonste raffinaderijen ter wereld worden", zegt Casteleijn.

Volgens het onderzoek naar de energietransitie zijn alle technieken hard nodig om de doelstellingen van Parijs te halen. Ook in Rotterdam volgen ze de formatie van een nieuw kabinet op de voet. "Consistentie voor de komende decennia is daarbij belangrijker dan welke partijen er gaan regeren", zegt Castelijn.

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}

The Freight Hero
in action

The Freight Hero is gespecialiseerd in het importeren en het exporteren van goederen naar en van Europa. Op het boekingsplatform van The Freight Hero selecteert u uw container en/of luchtvracht en ontvangt gelijk een scherp all-in tarief. U boekt direct en u kunt uw zending real time op uw eigen dashboard volgen. Door de uitstekende handelsrelaties met rederijen en (lucht)havens in meer dan 200 landen is The Freight Hero in staat om dagelijks te voorzien in containervaarten en luchtvrachten afkomstig van zo'n 200 bestemmingen wereldwijd. Bekijk de animatie door op het play-vignet te klikken en... bespaar tijd en geld!

Over The Freight Hero