{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}
Battery pallet

Let op bij import en export van batterijen

Het transport van lithiumbatterijen bij zee- en luchtvaart vereist extra aandacht van alle betrokken partijen. Door explosie- en brandgevaar is het vervoer van batterijen onderworpen aan de strenge regels van de International Sea Transport Association (IATA) en de International Civil Aviation Organization (ICAO). Door het vervoer van batterijen van te voren goed voor te bereiden, kunnen problemen voorkomen worden.

Bij het vervoer van batterijen moet u niet alleen denken aan losse batterijen. In apparaten zoals mobiele telefoons, laptops, horloges, camera’s, drones, e-bikes en speelgoed zijn meestal lithium-batterijen verwerkt, waardoor vervoerders deze producten al snel volgens de IATA DG Regulations als ‘dangerous goods’ kenmerken. Eens in de zoveel tijd haalt een ontploft mobieltje wel weer het nieuws. Het zou een grote ramp zijn als door zo’n defecte mobiele telefoon of een kortgesloten accu midden op zee of in een vliegtuig brand uitbreekt.

Producten die als “dangerous goods’ worden aangenomen voor transport, moeten geclassificeerd zijn en ook als gevaarlijke waren te identificeren zijn. Classificatie, omdat duidelijk moet zijn hoe gevaarlijk de goederen zijn en natuurlijk moeten de goederen als dusdanig herkenbaar zijn door middel van markeringen en etiketten. De gevaarlijke goederen moeten altijd vergezelt zijn van de juiste documenten, zoals een material safety datasheet.

Wanneer u een lading losse batterijen wilt versturen, dient het totale pakket volgens strenge regels verpakt te zijn. Alle pakketten met lithiumbatterijen met meer dan 100Wh worden geclassificeerd als Klasse 9 - Diverse Gevaarlijke Goederen. Pakketten met kleine lithiumbatterijen kunnen echter worden vrijgesteld van de meeste IATA- en ICAO-vereisten als ze voldoen aan de vereisten zoals beschreven in deel II van de IATA-verpakkingsinstructies.

Lithiumbatterijen die zich bevinden in apparatuur, moeten worden verpakt volgens de IATA-eisen sectie II, op voorwaarde dat per cel niet meer dan 1 gram metaal/legering is en het totale lithiumgehalte niet meer is dan 2 gram per cel. Lithium-ioncellen en -batterijen die voldoen aan de vereisten van sectie II moeten voldoen aan de algemene voorschriften van de verpakkingsinstructie. Voor lithiumion- of polymeercellen mag de wattuurwaarde niet meer dan 20 Wh (wattuur) per cel zijn en maximaal 100wh per batterij.

Om aan de verzendvereisten van sectie II IATA te voldoen, moeten zendingen die lithiumbatterijen en -cellen bevatten, voldoen aan specifieke verpakkingsrichtlijnen. Zorg ervoor dat lithiumbatterijen afzonderlijk verpakt zijn in volledig gesloten binnenverpakkingen, zoals een plastic blisterverpakking of scheidingsplaten om elke batterij te beschermen. Verpak lithiumbatterijen stevig en bescherm ze om kortsluiting of contact met geleidende materialen in de verpakking te voorkomen. Zorg ervoor dat de lithiumbatterijen volledig zijn ingesloten, zoals in apparatuur of goed verpakt zijn, waarbij lege ruimtes opgevuld worden om schuiven te voorkomen.

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}

The Freight Hero
in action

The Freight Hero is gespecialiseerd in het importeren en het exporteren van goederen naar en van Europa. Op het boekingsplatform van The Freight Hero selecteert u uw container en/of luchtvracht en ontvangt gelijk een scherp all-in tarief. U boekt direct en u kunt uw zending real time op uw eigen dashboard volgen. Door de uitstekende handelsrelaties met rederijen en (lucht)havens in meer dan 200 landen is The Freight Hero in staat om dagelijks te voorzien in containervaarten en luchtvrachten afkomstig van zo'n 200 bestemmingen wereldwijd. Bekijk de animatie door op het play-vignet te klikken en... bespaar tijd en geld!

Over The Freight Hero